Podkastai – ateities bomba?

Kažkada buvo madinga turėti savo dienoraštį, vėliau visi puolė kurti tinklaraščių, galiausiai atėjo „Youtube“ šlovės valanda. Pastaruoju metu savo vietą po saule atranda podkastai (lietuvių k. taip pat vartojama tinklalaidė). Kas jie ir kaip juos panaudoti savo renginio populiarinimui?

Kas tai?

Podkastų pavadinimas atsirado iš anglų kalbos žodžio „broadcasting“ ir nešiojamo MP3 grotuvo „iPod“.  Nors podkastai gali turėti ne tik garsą, bet ir vaizdą, dažniau jie primena radijo laidą ir yra sudaryti iš atskirų dalių – serijų. Podcastus vienija bendra tema ir jie yra reguliariai transliuojami.

 

Podkastų era prasidėjo 2000 m., o jau po ketverių metų jie stipriai išpopuliarėjo. Podkastai ypač populiarūs Amerikoje, kur žmonės keliauja didelius atstumus, o kelionės laiką išnaudoja naudingai ar smagiai informacijai gauti. Jų populiarumas auga ir mūsų šalyje. Skaičiuojama, kad Lietuvoje podkastų klauso apie 36 proc. interneto vartotojų.

Kuo podkastai gali būti naudingi jums?

Vienu pirmųjų renginių organizatorių savo renginių populiarinimui pasitelkusių podkastus pretenduoja tapti UAB „Vabalo filmai“, žiūrovams pristatantys tokius renginius kaip komedija „Man gal magnio trūksta?“, stand-up šou #MantaiKurorte ar #MantaiKieme.

„Mūsų šou žvaigždės Mantas Katleris ir Mantas Stonkus pradėjo kurti savo podkastus. Tiesa, jie šį projektą pradėjo savarankiškai ir be minčių kažką reklamuoti. Tad kol kas jų podkastų tiesiogiai renginių populiarinimui nenaudojome, tačiau tai tikrai darysime ateityje. Labai tikiu podkastų galia. Net jei podkasto metu tiesiogiai nekalbama apie renginį, jo kūrėjo populiarumas ir žinomumas neabejotinai padeda parduoti bilietų“, – įsitikinęs vienas „Vabalo filmų“ renginių organizatorių Titas Motuzas.

Podkastai atveria labai plačias galimybes. Žmones paveikti tiesiogine reklama sudėtinga, o podkastai sudaro visas sąlygas pristatyti ne renginio pavadinimą, vietą ir datą, bet atskleisti jo turinį, ištransliuoti idėją. Podkastai savo galimybėmis parodyti turinį netgi lenkia televizijos ar radijo laidas, kadangi podkastuose paprastai yra daugiau laisvės. „Galime turėti kanalą, kur galime apie savo renginį kalbėti taip, kaip norime, be jokių suvaržymų, apribojimų ir įsipareigojimų“, –džiaugiasi renginių organizatorius.

T. Motuzo nuomone, didžiąją podkastų klausytojų dalį sudaro auditorija iki 35 metų. Todėl tai puikus kanalas ne tik į jaunimą orientuotiems renginiams, bet ir tiems, kurie nori sulaukti didesnio jaunimo dėmesio, pavyzdžiui, klasikinės muzikos koncertams, operoms, baletams, kai kuriems spektakliams ir pan.

Kaip sukurti gerą podkastą?

„Pirmas ingredientas – reguliarumas. Podkasto klausytojai naują įrašo seriją nori gauti reguliariai, tuo pačiu laiku. Tai kaip serialas, kurio nekantriai lauki ir nusivili, jei vieną dieną nerodomas. Be to, kiekviena podkasto serija turėtų būti panašaus ilgio.

Vienas podkastas dažniausiai trunka 40-60 minučių. Taip pat svarbu ir geras turinys, kuris neatsiejamas nuo tikrumo, nuoširdumo. Žmonės jaučia melą, todėl podkaste apsimetinėjimui vietos nėra. Tai laisvas kanalas išsakyti savo mintims, idėjoms, išreikšti požiūrį ir kalbėti apie tai, kas patinka“, – vardina T. Motuzas.

Nors auditorijai pritraukti ir podkasto populiarumui pelnyti, ypač pradžioje, padeda žinomas vardas, tačiau sėkmės jis negarantuoja. Todėl prieš kuriant savo podkasto kanalą reikėtų apsvarstyti, kas bus jo stuburas. Tai turėtų būti žmogus, turintis savitą požiūrį į gyvenimą arba konkrečios srities ekspertas, jaučiantis, kas įdomu jo publikai. Žinoma, jis turėtų gebėti aiškiai ir rišliai dėstyti mintis, mokėti bendrauti su pašnekovu, jei planuojate podkastų dialogo forma.

Podkastai būna kelių formatų: kai tam tikra tema kalbama monologu arba vystomas dialogas su, pavyzdžiui, kviestiniu svečiu. Renginių atveju tinka abu variantai.

„Ar verta kurti savo podkastų seriją, priklauso nuo renginio ir renginio organizatoriaus. Vargu, ar tai verta daryti, jei tai yra kelis kartus per metus surengiamas vieno atlikėjo koncertas. Tačiau kurti podkastus potencialo, manau, tikrai turi kasmet vykstantys muzikos festivaliai, kurie paliečia skirtingas temas ir turi daug svečių, taip pat teatrai, kurie spektakliuose atliepia įvairias aktualijas, gali įdomaus turinio sukurti su aktoriais, režisieriais“, – vardina T. Motuzas.

Vienkartiniams renginiams vertėtų paieškoti galimybių pasirodyti kitų kuriamuose podkastuose. Populiariausi podkastai jau turi sutraukę gana nemažas žiūrovų gretas, tad dėmesys jums ir jūsų renginiui garantuotas – tereikia savo renginiu ir mintimis sudominti podkasto kūrėją, kad šis sutiktų jus įtraukti į savąjį podkastą. Visus lietuviškus podkastus galite rasti čia: http://podcasts.lt/.

Kur talpinti sukurtą podkastą?

Net 96 proc. Lietuvos podkastų klausytojų, podkastų ieško „Youtube“ kanale, apie 16 proc. – „Spotify“. Tačiau reikėtų nepamiršti, kad podkastams talpinti yra ir kitų kanalų – tai tokios platformos kaip „SoundCloud“, „iTunes“ ar „Google Play“. Be to, jei turite galimybę, podkastus būtinai talpinkite ir savo tinklapyje, klausytojų ratą bursite ir skelbdami juos socialiniuose tinkluose.

lt en